Tuesday, July 17, 2012

Dulu dan kini



Alhamdulillah, hari ni baru berkesempatan untuk update entry.esok offday!yabedabeduu!! ^_^. Ramadhan akan tiba tak lama lagi. Terkenang saatsaat indah berpuasa dengan family JMK tahun lepas.Tahun ni, insyaAllah berpeluang buka puasa dengan staff2 kat tempat keje lak. hihi

Oke..teruskan pada tajuk entry. Dulu dan kini. Tak tahu,terlintas nak berkongsi siapa cik luqluq yang dulu. Hanya seorang wanita biasa-biasa je. Sampailah sekarang berubah kearah yang lebih baik. Trying to be a muslimah. InsyaAllah.

Maaf, sebelum tu. ni bukan untuk buka pekung didada apatah lagi buka aib sendiri tetapi sekadar berkongsi cerita tentang perjalanan hidup di bumi Allah selama 20 tahun ni. Dalam mencari identiti diri,kadang-kadang dari kesilapan kita belajar untuk perbaiki.

oke straigh to the point.

Dulu, bertudung, tapi tudung biasa2 je,bawal biasa yang sekarang tengok makin lama makin jarang kainnya.lau pegi kedai main sarung pastu x pin xapa main lempar ke belakang je.tak pelah janji tutup aurat kan.ouh,jahilnya time tu.tak sedar kadang tak menepati langsung syarat tutup aurat. Kaki toksah cakap la. tak terfikir langsung aurat kaki masa tu. main dedah je. T___T

Perubahan bermula bila cik luqluq masuk matrik. Segalanya bermula dari matrik. Kat matrik kehidupan hanya dalam bilik n bilik kuliah je. Kawan? hanya classmate dan roomate. Sedih kan? Tapi, Alhamdulillah. Aku dikurniakan sahabat. Sahabat yang membawa kepada perubahan. Jujurnya, aku berubah bukan sebab teguran, mahupun nasihat. Tapi aku lihat indahnya hidup seperti dia. Berlandaskan syariat,sejuk mata memandang.Dari situ, aku mula belajar jadi macam dia. Permulaan pertama, aku try pakai handsock. Lama2 dah terbiasa, lau tak pakai rasa lain je. Tudung lak, dah menutup apa yg patut ditutup da. Cuma masih pakai lagi tudung bawal yang nipis tu.huhu.Cik luqluq ni kalau nak berubah,tanpa sebarang paksaan pun dia akan berubah, lau x, beribu orang bagi nasihat pun lau dia xnak memang xkan jalan. Credit to cik Salbiah, sahabat yang mempengaruhi diri ini dalam perubahan. Sekarang dia kat UKM amik medic. :)

UPSI. Kat sinilah aku mula berhijrah sikit2. Dari sem satu, Alhamdulillah, Allah sayang aku. Dia kurniakan lagi aku seorang roomate yang juga dah pengaruhi sebahagian penghijrahan aku. Nadzirah. Dialah insan yang mempengaruhi cik luqluq untuk cover kaki.Tertarik dengan cara dengan pemakaian dia,cara dia jaga aurat. Baru aku sedar, aku tak tutup aurat dengan sempurna lagi. Kaki pun aurat juga. Ramai yang tak perasan tentang aurat bahagian ni. Dari situ, try pakai. Mula-mula memang tak selesa. Tapi dah lama-lama rasa malu nak dedah. Makin teruja lak pakai stokin warna warni. hehe. :)

Perubahan seterusnya baju dan tudung. Aku dah mula pakai baju besar2, baju t-shirt muslimah.Time jadi rakan exco dulu rajin join program dan akan ada satu t-shirt khas untuk program. Jadinya kena beli. Aku pun teringin nak pakai baju t-shirt muslimah dan saiz dari saiz m bertukar l. Sejak tu lah dah selesa pakai baju besar2 ni. takdelah besar sangat. Cukuplah dapat bernafas dengan selesa..hehe
 
Tudung lak. Dulu pernah simpan niat nak pakai tudung labuh dari biasa. Tapi masih belum ada kekuatan tika itu. Tibalah satu masa, ingat lagi masa pesta buku tahun lepas ada jualan tudung2. Saje jalan2 terbelek tudung bidang 60 warna coklat. Cantik. Alhamdulillah, dibukakan hati untuk beli dan tak salahkan mencuba. Esoknya try pakai, yaALLAH. Aku rasakan lain bila aku pakai, perasaan yang tak dapat digambarkan. Lagi semangat bila ada sahabat-sahabat yang support dan galakkan.Lastly, aku beli lagi satu corak yang sama warna kelabu. Aku semakin selesa dengan tudung tu. tu lah tudung first bidang 60 aku. Sampai sekarang aku simpan lagi.Sekarang alhamdulillah dah kumpul banyak da.yang sudi bagi hadiah tudung pun ada.tenkiu. :)
 
Sekarang. Alhamdulillah, sedang jinajinakkan diri pakai tudung labuh jahit tengah. Join JMK, makin kuat pilihan yang aku buat. Ditarbiyah dengan baik sekali. Dikelilingi sahabat-sahabat, berpegang pada prinsip ukhwah keranaNYA. Makin aku dapat rasakan, memang inilah jalan yang Allah bawa untuk aku. Hidup cara Islam yang sebenar. Tapi, sebagai manusia, kadang-kadang tak lepas dari khilaf. Mujur Allah sedarkan aku melalui sahabat-sahabat seperti mereka. Yang tak pernah-pernah jemu memperingati diri ini.Syukran wahai sahabat. Sesungguhnya kalian sahabat sehingga ke syurga, InsyaAllah.
 
Sahabat,
 
doakan ye diri ini istiqamah dijalannya.
 
:)
 
wassalam.
 
 
bicaraluqluq: Alhamdulillah..luaran indah terjaga. Cuma dalaman sedang direnovate. Benarlah, Islam itu indah. Cubalah berubah step by step,jangan terlalu drastik.insyaAllah,akan rasa nikmat itu. Selamat dan terjaga. :)

"Selagi aku bernama manusia, khilaf masih tetap ada. Bimbinglah hati ini"


www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment